Contacta amb nosaltres
Et volem ajudar i oferir la solució que s'adapti més a les teves necessitats. Explica’ns què vols.
David Vega
2021-10-28

La satisfacció del client i la productivitat són dos factors més que decisius a l’hora de mesurar l’èxit d’un projecte empresarial, Oi? Amb el fi de millorar les dades d’ambdós, moltes empreses optaren per gestionar els seus processos seguint la metodologia Lean Management i… tot un encert! En aquest post volem explicar-te que és la metodologia Lean Management i perquè hauries d’aplicar-la a la teva empresa.

La metodologia Lean busca crear un model de gestió eficient i una millora continua, optimitzant processos empresarials i eliminant el que diem “desaprofitament”. Vols saber alguna cosa més?

Quin és l’origen de la metodologia Lean?

La metodologia Lean busca crear un model de gestió eficient i una millora continua, optimitzant processos empresarials.

Igual que el mètode Kanban, del que ja us hem parlat en el blog, la metodologia Lean té el seu origen al Japó; concretament prové del model de negoci empleat a la fàbrica automobilística Toyota. Kiichiro Toyoda va ser qui va desenvolupar aquest pensament amb la fi que” màquines, instal·lacions i persones treballin junts per afegir valor sense generar desaprofitament”.

Toyota va promoure un sistema de millora de la cadena de producció basat a reduir al màxim els costs i augmentar la productivitat, eliminant del procés tot allò que no aporti valor al producte final.

Vols saber més sobre el programa desenvolupat a Toyota per posar en marxa el Lean Manufacturing? Fes click aquí per llegir tot sobre l’estratègia de la 5S: Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu i Shitsuke. Tot un descobriment!

Espera, tens pressa? 🤔⏬  Descarrega’t la infografia sobre Lean Management per tenir tota la informació en els teus dispositius i sempre a mà. Objectius, passos a seguir, beneficis… De tot!

Quins són els principis del mètode Lean?

La implementació del mètode Lean requereix, abans de res, un canvi de mentalitat per maximitzar el valor que arriba al client. Aquesta filosofia es basa en un canvi en la manera de percebre, elaborar i llançar nous productes o serveis al mercat a través d’estratègies de millora basades en la sostenibilitat dels recursos.

Aquesta metodologia japonesa té 5 principis bàsics:

  • Identificació del valor. Tot procés o fase de producció que no aporti al producte final es considera “desaprofitament”, i per això s’ha d’identificar aquest valor que es vol entregar finalment al client i potenciar-lo.
  • Assignació del flux de valor. O el que ve a ser el mateix, la creació d’un mapa amb tots els fluxos de treball, persones i processos involucrats que doni una visió general.
  • Creació d’un flux de treball continuo. El repte més gran d’aquesta metodologia és evitar interrupcions, per això mantenir el flux de treball és tan decisiu.
  • Creació d’un sistema de treball específic. El cor del mètode Lean és començar amb els processos i gestionar recursos només quan existeixi la demanda, així el flux de treball serà estable i eficient.
  • Millora continua. Aquest sistema de gestió està viu, i per això s’hi ha de mantenir constantment estan alerta dels canvis i millores per poder aplicar, tant des de la perspectiva directiva com per part dels treballadors implicats a cada nivell.

Llavors, quin son els objectius de la metodologia Lean?

Per aconseguir-ho solen seguir-se aquestes 3 línies d’actuació:

  • L’aplicació de nous conceptes, eines i metodologies que asseguren l’eficiència del sistema.
  • L’optimització organitzativa que involucri a totes les persones de la companyia, potenciant les competències de l’equip i ajudant a millorar les seves capacitats.
  • El canvi cultural de l’empresa, orientant la seva activitat cap a la productivitat i la realització continua de millores.

L’objectiu principal de la metodologia Lean Management és millorar els processos organitzatius de l’empresa utilitzant menys recursos i de manera més eficient, eliminant totes les activitats que no generen valor afegit pel client.

Com s’aplica la metodologia Lean a l’empresa?

En realitat, no existeix un únic patró d’implementació de la metodologia Lean Management, sinó que aquest s’ajusta a cada cas concret, per això no és un procés estàtic i tancat.

La implementació del mètode Lean Management no és tancada ni estricte, s’adapta a cada model de negoci o projecte de manera natural i equilibrada.


Alguns dels aspectes extres que si o si han de tenir-se en compte si vols implementar el mètode Lean a la teva empresa són els següents:

  • Eliminar els “desaprofitament” i evitar interrupcions. Si s’han detectat parts del procés innecessari o colls d’ampolla, no tinguis por d’eliminar-les des d’arrel. El canvi de mentalitat que demanda aquesta metodologia va de la mà amb la determinació.
  • Valorar les necessitats del client. Com ja hem comentat, el client i la seva experiència han de convertir-se en el centre del teu projecte, per tant facilitar el seu feedback i estudiar la seva demanada és un must.

No oblidis que la implementació d’aquesta metodologia ha de fer-se de manera seqüencial, progressiva i equilibrada.

La metodologia Lean i els espais de treball

Una vegada analitzat el que és la metodologia Lean i com aplicar-la en una empresa, és molt important preparar el terreny perquè la seva implementació sigui el més orgànic possible.

Un dels factors més rellevants a tenir en compte a l’hora de fer el pas cap a aquest nou model de treball és, sense dubte i com en moltes ocasions, la flexibilitat. La fórmula de gestió tancada i el concepte d’oficina convencional ja no funcionen si el que busquem és productivitat i eficiència en els processos, i això es tradueix d’igual manera en els espais de treball i la seva capacitat d’adaptar-se als canvis.

La flexibilitat en tots els aspectes, inclòs l’espai de treball, és un factor decisiu per l’èxit del mètode Lean a la teva empresa.

El model d’espai de treball flex de Lexington ajudarà a la teva companyia a explicar el que necessita quan ho necessiti, estalviant en costs i eviten despeses innecessàries, metres quadrats desaprofitats o rigidesa en les condicions de contractació variables que també es consideren “desaprofitaments” per a la filosofia Lean. Una oficina híbrida, amb capacitat per rotat els teus equips, o el lloguer d’espais de treball per dies o mesos, són solucions que et permetran flexibilitzar els processos que ho necessitin, reunir al teu equip per avaluar els avanços i comptar amb una ubicació Prèmium i accessible per a reunions amb clients o proveïdors. Tingues molt en compte el seu feedback!

En definitiva, la metodologia Lean Management és un dels mètodes empresarials de gestió àgil que busca millorar processos i contribuir a una major competitivitat de les empreses. Si busques que la teva companyia faci el pas cap a la seva màxima productivitat i eficiència, comença ja per canviar el teu mètode de gestió al Lean, el teu espai d’oficina al flex i els teus “desaprofitaments” en “encerts”.

“Abans de dir que no pots fer alguna cosa, intenta-ho.”
Kiichiro Toyoda

Compártelo

Inici de sessió